donderdag 21 november 2013

Onvergetelijke trip!

Joke heeft in haar blog al over onze plannen verteld, een trip naar het noorden.
We hebben de bak KIA carnival gehuurd en Nathalie en ik waren de gelukkige, want wij mochten rijden. Vrijdagmorgen vroeg opstaan met het liedje Vandaag van Martin Brand:

Ik open de deur en dans over straat;
ik heb er zin in, ik weet dat U meegaat
Vandaag wil ik gaan voor U en voor de mensen om me heen
Ja, vandaag is een nieuw cadeau en ik zal ervan genieten dat ik leef.

Niet iedereen vond het een goed idee om zo op de vroege ochtend te beginnen, dus gingen we maar gauw aan het ontbijt ;-) Lunch maken, auto inladen en gaan. Daar zitten we met ons zessen (Tineke ging met ons mee om ons de weg te wijzen, super!) in de auto op weg naar het noorden van Israël.
Als eerste gaan we naar Caesarea, een mooie kustplaats met opgravingen uit de Romeinse, Byzantijnse, Arabische en de Kruisvaarders tijd. Interessante geschiedenis en de Bijbel gaat op een andere manier spreken nu je de plekken kent waar men leefde.


Toen gingen we kennismaken met House of Light, een Arabische christelijke instelling in Sefar’am. We werden hartelijk ontvangen door de stichters Anis en Nawal in hun knusse huis van Licht en hoop ;-) dit kun je proeven. Iedereen is welkom en met het evangelie in hun hart en woorden geeft dat hoop voor de ander, voor ontmoeting en vrede tussen moslims, joden en christenen. Voor elke (leeftijds)doelgroep organiseren ze allerlei activiteiten. Toen we net aankwamen was er een bijeenkomst van een groep Arabische jongeren die een tijd van worship met elkaar hadden. Ik vond het bijzonder om Arabische christenen te horen zingen in het Hebreeuws. Dit gebeurde niet in de kerk in Betlehem (Westbank). Ook op mijn werkplek zingen ze geen Hebreeuwse liederen. Het was voor mij een inspirerende avond. Het zet me tot denken en roept vragen op, is zo’n instelling mogelijk in The Westbank?

En dan op naar ons scandinavische gasthuis (met een bijzonder verhaal) in Haifa waar we twee nachten met z’n zessen op één kleine kamer sliepen, suuper gezellig en met een balkon met uitzicht op de middelandse zee, suuper mooi! Onderweg konden we de berg Karmel zien (Elia op de Karmel, 1 kon18:20-46). Na een korte avondwandeling aan de zee liepen we terug en in een gekke bui met Nathalie 10 rondjes om de rotonde gerend die voor ons gasthuis ligt.

Zaterdag zijn we naar een messias belijdende gemeente geweest met een arabische voorganger. Na de lunch in een huis voor ouderen, Beth Ebenezer, hebben we door Haifa gesjouwd met Johanneke die daar nu drie jaar woont met haar arabische man. Erg interessant om haar verhalen te horen, weer inspirerend! Dan een duik in de heldere zee genomen, zoo heerlijk.

Zondag reden we richting Tiberias. We maakten een stop bij de berg Arbel waar je een prachtig uitzicht hebt op het meer van Galilea. Dan uiteraard ook naar de berg der zaligsprekingen (mat 5). Na de lunch zwemmen in het meer. Het was prachtig. Iedereen ging lekker z’n eigen gangetje. Na het zwemmen naar een visrestaurant aan het meer. We aten de Petrusvis, knap stukje werk om zo’n vis te ‘kluiven’, haha. Het smaakte goed.  


Door de woestijn zijn we weer teruggereden naar Jeruzalem, maar omdat het al donker geworden was zagen we er niet veel van. Ondanks dat was dit weekend een onvergetelijk trip. We hebben er allemaal erg van genoten.  Het is enorm speciaal om hier te zijn. Niet altijd makkelijk in deze cultuur, maar enorm leerzaam en inspirerend.
Ik geniet dat ik (hier) leef!

Jalla bye,
Vanja

1 opmerking:

  1. Nog een paar dagen en dan genieten wij weer dat je hier leeft :-)
    M&P Verhaagen

    BeantwoordenVerwijderen

Wil je reageren? Heb je vragen?
Laat een reactie achter en je hoort van ons!